Postoj VŠE k síťovému marketingu

11.12.2011 12:47

Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE)

Je největší univerzitou poskytující ekonomické vzdělání v České republice, která je vysoce hodnocena jak doma, tak v zahraničí. Čestný titul VŠE „doktor honoris causa“ převzala řada významných českých i zahraničních ekonomů, např. nositelé Nobelovy ceny prof. Robert A. Mundell, prof. Milton Friedman či prof. Gary S. Becker.

Prof. Ing. Dana Zadražilová, CSc. – děkanka Fakulty mezinárodních vztahů VŠE:

Někteří lidé MLM haní a kritizují, jiní jej opěvují. Jaký je postoj FMV VŠE k síťovému marketingu?

Síťový marketing, víceúrovňový marketing, přímý prodej nebo chcete-li interaktivní distribuce je jednoznačně plnohodnotnou formou podnikání. Tento obchodní koncept si vydobyl své místo na trhu. V rámci relevantních předmětů se studenti naší fakulty běžně seznamují s jeho podstatou, možnostmi a riziky.

Obchodní koncept přímého prodeje je bohužel často napodobován neseriózními pyramidovými strukturami, které mohou na první pohled vypadat podobně. České národní sdružení přímého prodeje uvádí např. následující znaky, kterými se seriózní podnikatelská činnost odlišuje od nebezpečných pyramidových struktur:

*

Seriózní síťový marketing je obchod, kde zisk je založen výhradně na obratu tvořeném prodejem zboží od mateřské firmy konečnému spotřebiteli. Naopak pyramidové struktury profitují z nabírání nových členů, za jejichž získávání se vyplácí odměna.
*

Seriózní podnikatelé v přímém prodeji vybírají velmi nízký vstupní poplatek. Dokonce bývá zvykem poskytnou novým zájemcům lhůtu na vyzkoušení příležitosti s možností vrácení takového poplatku. Naopak pyramidové struktury požadují vysoké vstupní poplatky (např. za startovní materiály), které jsou nevratné.
*

Žádná seriózní firma v oblasti síťového marketingu nestanovuje svým členům povinné odběry výrobků.

*

Fakulta mezinárodních vztahů VŠE dlouhodobě spolupracuje jako člen Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR s členy Asociace osobního prodeje, z konkrétních společností např. s firmou Amway. Společně jsme např. organizovali konference zaměřené na přímý prodej, využíváme průzkumy, které tato světově známá firma provádí, spolupracovali jsme v několika vzdělávacích programech. České národní sdružení přímého prodeje je členem evropské FEDSA a celosvětově WFDSA, nadnárodních federací přímého prodeje. Domnívám se, že členství v těchto sdruženích je určitou vizitkou serióznosti a pro potenciálního podnikatele v síťovém marketingu by mělo být jednou z prvních skutečností, kterou si zjistí.

Prof. Ing. Jiří Jindra, CSc., emeritní děkan FMV VŠE a první prezident Svazu obchodu ČR, byl podporovatelem přímého prodeje a síťového marketingu. Považujete sebe samotnou za podporovatelku tohoto typu podnikání?

Přímý prodej považuji za součást běžného obchodního podnikání. Nerozděluji firmy podle formy prodeje, ale podle jejich chování na trhu, vztahu k zákazníkům a zaměstnancům, zájmu o společenskou odpovědnost. Výhodou přímého prodeje jako formy podnikání jsou nízké vstupní náklady spojené za zahájením podnikání a minimální riziko. Důležitý je obchodní talent a také víra v kvalitu prodávaného produktu.